De voordelen van direct mailing

De brievenbus-post is terug hip! Dat merk ik aan de brieven, folders en catalogi die ik de afgelopen weken in de bus kreeg. En jawel hoor, ook gerenommeerde internetmerken zoals Google en Bol.com wisten mijn brievenbus te vinden. Maar waarom zetten online spelers nu ook sterk in op offline? En zouden wij, Vlaamse ondernemers, de drukpersen en de post ook niet beter wat meer aan het werk zetten?

De logica achter de brief van Google

Google, de online gigant, die me contacteert per briefpost? Tiens, eigenaardig. Maar best simpel te verklaren eigenlijk. 
Ik had COMCOMR geregistreerd op ‘Google Mijn Bedrijf’ om zichtbaar te zijn op oa Google maps. Om zeker te zijn dat ik het zelf was die mijn adres had geclaimd en dat het adres wel degelijk klopte, stuurde Google me een brief met een code. Die code moest ik bevestigen in mijn ‘Google Mijn Bedrijf’ account en klaar was kees.
In dit geval moest de echtheid van mijn adres via briefpost gecheckt worden. Logisch.
 

De knappe bollen van Bol.com

In tijden van corona vindt de consument al wat makkelijker zijn weg naar webshops. Je zoekt je gewenste product en met enkele muisklikken heb je het zo gefikst om een paar dagen later je aankoop reeds aan de deur geleverd te zien. Volledig coronaproof. 
Nu de Sint bijna in het land is, zullen de speelgoedwinkels binnenkort weer overstelpt worden door ouders die hun brave kinderen willen verwennen. Voor wie die grote drukte wil vermijden, vond Bol.com er niets beter op dan ‘Het Grote Speelgoedboek’ in de brievenbussen te droppen. De mooi gelay-oute cataloog toont leuks voor peuter tot (jong)volwassene. Naast elk speeltje staat een QR code die linkt naar de detailwebpagina waar je het product meteen kan bestellen. Sintshoppen vanuit je luie zetel. Heerlijk toch?!
Bovendien bevat het speelgoedboek ook een K3 kleurwedstrijd, stickers en een heuse verlanglijstposter waarmee je al je favoriete speelgoed zomaar kan winnen. Er hoort zelfs een speelgoedboek app bij. Van perfecte interactie tussen online en offline gesproken! 
Voor hun Sintcadeautjes durven de kids hun ouders wel eens te beïnvloeden. Bol.com deed hiermee een slimme zet, want met al dat bladeren, knippen, plakken en spelen, zullen de jonge ‘influencers’ urenlang met het merk ‘Bol.com’ in de weer zijn.
 

Waarom direct mailing overwegen?

Direct mailing is het versturen van een boodschap per post naar een individuele ontvanger. Dit kan een leuk, creatief, opvallend pakketje zijn, een cataloog, een folder, of een brief met een gerichte boodschap. De doelstelling van een direct mailing (DM) is een verkoop te realiseren of een afspraak te pakken te krijgen.
Een DM wordt meestal ingezet tijdens de prospectiefase om je prospect al wat voeling met je merk te laten krijgen.

De grote pluspunten van een direct mailing zijn:

  • Door de drager van papier heeft de ontvanger letterlijk meer ‘voeling’ met je merk.
  • De geadresseerde voelt zich vereerd dat de mailing aan hem/haar persoonlijk gericht is.
  • De ontvanger is langer met jouw merk begaan, een mail bvb. is veel vluchtiger.
  • Een folder of cataloog wordt meermaals gelezen én door meerdere personen.
  • Een reclamemail naar een specifiek persoon mag niet meer sedert gdpr, tenzij mits toestemming.
  • Vaak is drukwerk praktischer om iets uitgelegd te krijgen of kan het gewoon niet anders.

Conclusie: een direct mailing zal de ontvanger charmeren, waardoor je als verzendend merk of bedrijf een streepje voor hebt!

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×